Oblečení,
které si nikdy neobléknete,
umění,
které si nikdy nevystavíte

Virtuální svět nemá hranice a každým dnem se rozvíjí velmi rychlým tempem. Vedle virtuálního umění, kterému se pravidelně v blogu v rubrice NFT věnujeme, čím dál více „letí“ virtuální oblečení. Jsou vytvářeny limitované edice bot, kabelek, triček, všeho na co si jen vzpomenete. Nic z toho ale do skříně, tedy do té u vás doma, neuložíte.

The Dematerialised, britský online trh s virtuálním oblečením a doplňky, prodal svůj první kousek za 121 euro. Byl to stříbrný svetr a byl prosinec 2020. Pak přišla spolupráce s módním domem The Fabricant a prodeje se vyšplhaly o řád výše. Zatím nejdražší kousek pocházející z této spolupráce byl prodán za 9 tisíc euro.

Lidé, kteří si takové „produkty“ kupují, získávají NFT – nezaměnitelný token (vysvětlení základní problematiky NFT jsme zpracovali již v předcházejícím blogu). Dostanou zjednodušeně řečeno datový soubor a k němu certifikát o vlastnictví. Zakoupené oblečení pak například můžete převést na sociální 3D platformu a obléci si svého avatara.

The Gucci Garden Experience na online multiplayerové platformě Roblox

Ani velcí hráči jako Nike, Puma, Tommy Hilfiger či Burberry nezůstávají stranou a vytvářejí svoje virtuální oděvy. Módní značka Balenciaga dokonce představila virtuální oblečení do hry Fortnite. Gucci nabízí kabelky, které jsou ve virtuálním světě dražší, než ty z kamenného obchodu. Jejich cena je více než 4 tisíce euro. Dolce a Gabbana na své přehlídce nové kolekce dokonce zařadili čtyři virtuální modely. V aukci se pak tyto šaty vydražily za více než 5 miliónů euro.

SUPERGUCCI, NFT spolupráce oděvního domu Gucci a SUPERPLASTIC

Od módního průmyslu zpět k umění

Marina Picasso, vnučka Pabla Picassa, a její syn Florian Picasso s uměleckou keramiku od Pabla Picassa

Už to vypadalo, že si k virtuální kabelce Gucci budete moci pořídit i originální virtuální keramickou misku od samotného Picassa. Ano, do virtuálního světa chtěl i Picasso. Respektive jeho rodina, která drží autorská práva. Zatím je však vstup jednoho z největších jmen umělecké sféry do virtuálního světa pozastaven.

Začátkem ledna vnučka Pabla Picassa Marina a pravnuk Florian oznámili, že se chystají vydat sérii 1010 kusů NFT keramického díla Pabla Picassa. Vedle samotného keramického umění by kupujcící získal i hudební doprovod produkovaný Florianem, který je povoláním hudební DJ. Ostatní členové Picassovy rodiny však tento projekt zastavili.

Marina a Florian si na začátku roku pozvali novináře, aby představili své plány a ukázali vybranou NFT keramiku před oficiálním uvedením. Oznámili, že aukce NFT keramiky proběhne v březnu v aukčním domě Sotheby’s. V následné tiskové zprávě, však vše odvolali. „Informace poskytnuté prostřednictvím médií, že se dědicové Pabla Picassa zapojí do trhu s NFT, jsou zcela mylné.“ Napsal Jean-Jacques Neuer, právník Picassovy organizace na správu jeho dědictví.

V současné době mají práva na správu Picassova dědictví tři jeho děti a dvě vnoučata, ale pouze Claude Ruiz Picasso, jeho syn jako hlavní správce majektu, může takové nakládání s jeho odkazem povolit. Marina a Florian Picasso tak nakonec od svých plánů odstoupili. Florianův právník, Cyril Noterman, řekl, že „plánované NFT byly pouze od Floriana jako autora“. A dodal: „Možná jsme to měli komunikovat od začátku jasněji.“

Pablo Picasso v roce 1962

S ohledem na dění v loňském roce lze předpokládat, že rok 2022 přinese do světa virtuálního života další inovace. Velmi pravděpodobně nás čekají věci, které byly dříve a jsou vlastně ještě v tuto chvíli, nepředstavitelné.